Nu we een tijdje terug zijn, nog een verhaal over de camper. Hierin dan ook een stuk over de voorzieningen in de camper en over elektriciteit.
Onze camper
Allereerst een stukje over onze camper. Wij hadden tijdens onze reis de beschikking over een SV-C van Canadream. De basis van onze camper werd gevormd door een Ford E-450 uit 2015. Deze Ford wordt veel gebruikt voor campers en vrachtwagens, want we zagen hem veelvuldig voorbijkomen in allerlei gedaantes.
De motor
De motor was maar liefst een V10 met een inhoud van 6,8 liter, en tijdens het uitreiken van de camper moesten we de olie checken en dan sta je plotseling met een oliepeilstok van bijna anderhalve meter in je handen. En dan hoef je eigenlijk alleen maar de onderste tien centimeter te bekijken. Het is ons niet gelukt om volgens de instructie elke dag te controleren, maar tijdens de controles was de olie altijd in orde. De motor had voldoende kracht om het gewicht van de camper de hellingen op te trekken. Door de automatisch versnellingsbak hoef je ook niet druk te maken over het toerental. Bij 90 km/u varieerden de toeren van 2400 per minuut op ene vlak terrein tot bijna 5000 als we helling op reden. Maar onder alle omstandigheden bleek de motor te voldoen.
Interieur
Het interieur was opgebouwd uit een donkere houtsoort afgewisseld met een lichtbruine vloerbedekking en lichtbruine accenten. In de ingeschoven kan je net lopen door het pad. En als je dan op de plek van bestemming komt schoven we de camper uit. Hierbij neemt de binnenruimte in veertig seconden flink toe. Na het uitschuiven moet nog even de matras van het achterbed uit de kreukels worden geholpen en je bent klaar.
De loopruimte is dan voldoende, maar qua eetruimte is het erg krap. Rond het tafeltje zijn dan vier zitplekken, maar het is maar precies passend. Je moet opletten om elkaar niet continue aan te stoten. Maar gelukkig bieden bijna alle campings kant-en-klare picknicktafels aan, dus we hebben nooit met zijn vieren aan tafel hoeven te eten.
Slaappplaatsen
Sommige campers hebben in ingeschoven toestand bedden beschikbaar, deze niet. Zoals op het schemaatje hierboven te zien is is het grote bed in ingeschoven helemaal in de kreukels. Het is wel creatief gemaakt door Canadream, want tijdens het inschuiven schuift de matras automatisch in twee delen over elkaar. De andere twee slaapplaatsen bevinden zich volgens Canadream in de “Dinette”. Maar als je de tafel en de stoelen hebt omgebouwd naar een bed is er een bed beschikbaar van maar iets meer dan een meter breed. Voor onze kinderen was dat niet genoeg om met zijn tweeën op te slapen. De camper is dus eigenlijk alleen geschikt voor drie personen. Dat was dus wel jammer, maar hebben wij opgelost met een luchtbed.
(Elektrische) voorzieningen
De camper biedt verschillende voorzieningen zoals koelkast, airco, kookplaat, enz… Er zijn vier situaties waaronder de werking/functionaliteit verschilt:
- Tijdens het rijden
Tijdens het rijden mag de kookplaat niet gebruikt worden. De koelkast werkt op propaangas en voor de airco ben je afhankelijk van de airco van de auto. Die blaast dan zijn koele lucht vanuit de bestuurderscabine. Van de elektrische aansluitingen zijn alleen de USB-aansluitingen werkend. - Stilstaand (op camping (op een camping zonder voorzieningen)
De kookplaat kan nu gebruikt worden. Qua airco is er helemaal niets meer beschikbaar. De koelkast werkt op propaangas. Ook nu werken alleen de USB-aansluitingen. - Aansluiting van 15A
Sommige campings bieden een aansluiting van 15A. Natuurlijk kan de kookplaat gebruikt worden. De koelkast werkt nu op elektriciteit. Ook is er behalve de USB-aansluitingen ook gewoon 110V beschikbaar in de camper. De magnetron en airco doen het beiden niet. - Aansluiting van 30A
De meeste campings bieden een aansluiting van 30A. Nu kan alles gebruikt worden. Natuurlijk werkt de kookplaat. En de koelkast werkt nu op elektriciteit. Ook is er behalve de USB-aansluitingen ook gewoon 110V beschikbaar in de camper en zelfs de magnetron en airco werken.
Zoals net genoemd, werken de USB-aansluitingen altijd. En die zijn erg gemakkelijk. In het zithoekje en onder het grote bed zaten in totaal 8 USB-aansluitingen voor het opladen van de diverse elektronische apparaten/telefoons. Hier hoefden we dus geen laders voor te gebruiken, want die werkten alleen maar als we zelf een aansluiting hadden.
110V
In zowel de Verenigde Staten als Canada geldt een spanning van 110V tegenover de 230V die in Europa gebruikelijk is. Een groot deel van de Europese apparaten heeft geen problemen met 110V, Een adapter is voldoende om ze te kunnen gebruiken. Bij ons werkte alles op een ding na, de elektrische tandenborstels werkte niet bij 110V, dus daar hebben wij een paar normale tandenborstels voor gekocht. Waar we ook tegen aan liepen was dat onze camera leeg was op een dag dat we geen elektriciteit hadden. Maar gelukkig hadden we een reserve-camera meegenomen.
Bedankt voor dit informatieve reisverslag. Wij gaan volgend jaar september met de camper door BC en Alberta.
Wij zijn benieuwd via welke app je de RVparcs hebt opgezocht en gereserveerd.
Hadden jullie een internationaal rijbewijs aangeschaft?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groet, Armand en Sylvia
Hoi,
Leuk dat jullie gaan. Wij gaan pas over ongeveer vier jaar weer i.v.m. het budget.
Wij zochten onderweg de RV parken op met RV Parky en Good Sam Camping. Op onze site vind je ook nog een overzicht van websites met RV-parken.
Wij zaten in het hoogseizoen, dus misschien verschilt dat, maat de campings in de Nationale Parken waren allemaal vol. Dus reserveren was toen belangrijk voor die campings. De overige campings hebben we onderweg uitgezocht.
En ja, wij hebben een internationaal rijbewijs aangeschaft. Voor de US werd het aangeraden en Alberta heeft het in de regels staan dat het nodig is.
Op het complete budget viel die €30 ook in het niet. Dus om eventuele problemen te voorkomen hebben we dat maar gedaan. Gelukkig nooit nodig gehad.
Veel plezier, en hopelijk zie jullie meer beren dan wij,
Jeroen en Petra
Bedankt voor de info!
Wij hopen inderdaad beren te zien, we gaan in ieder geval de grizzly tour doen op Vancouver Island..
Groet, Sylvia en Armand